top of page
  • Foto van schrijverRobert van der Cruysen

“Ja we zien de trends wel, maar hoe vertaal ik die naar mijn eigen situatie?”

Is bovenstaande een herkenbare uitspraak voor je organisatie? Zie je door het trendbos de bomen niet meer of kan je niks met succesverhalen van bedrijven die niet te vergelijken zijn met die van jou? Je bent niet alleen. Veel organisaties hebben moeite om richting te bepalen en concrete stappen naar de toekomst te zetten. Iemand die helpt met inspiratie, advies en een praktisch model kan de boel in beweging zetten.


Als ondernemer wil je weten wat voor ontwikkelingen er op je vakgebied plaatsvinden. In je continue zoektocht naar bruikbare kennis en inspiratie abonneer je je op nieuwsbrieven, lees je wat artikelen en ga je naar congressen, seminars of bijeenkomsten van de branchevereniging. Althans, als je daar überhaupt de tijd voor kan vinden door de dagelijkse drukte. Maar goed, je maakt wat tijd vrij in de avonden en het weekend.


Daar zit je met je iPad op schoot om er eens lekker in te duiken. Maar wat levert je dat lezen en filmpjes kijken allemaal op? Het kan verschillende kanten op gaan. Je krijgt een instant depressie zoals na het kijken van het journaal als het weer eens gaat over milieuvervuiling, autoritaire wereldleiders en handelsoorlogen. Of je wordt euforisch van alle mogelijkheden die technologie, internationalisatie en wetenschap ons allemaal bieden.


In beide gevallen blijf je zitten met de vraag: “Wat kan ik hier nou concreet mee?”. Laten we aannemen dat het gevoel van euforie overheerst. Je bent tenslotte ondernemer en die denken in kansen. Je leest voorbeelden van de GAFA-bedrijven (Google, Apple, Facebook & Amazon). Of je ziet de eindbaas van Coolblue vol enthousiasme een best practice vertellen. Stuk voor stuk prachtige verhalen, maar jij denkt: “Ik heb een timmerfabriek in Waddinxveen en geen techbedrijf in Palo Alto” of “Bij mij werken 14 mensen en geen 14.000”.


Hoe leg je de link tussen ver-van-je-bed-verhalen en jouw dagelijkse praktijk?


Is dit voor jouw organisatie herkenbaar? Volgens adviesbureau Berenschot 1) zijn digitalisering, innovatie en groei belangrijke thema’s in de directiekamer. Naast reputatie en de krapte op de arbeidsmarkt.

“De doorvertaling naar de strategie blijkt lastig. Berenschot Strategy Trends 2019 laat zien dat slechts circa een derde van de onderwerpen daadwerkelijk impact heeft op de strategie, de rest wordt veelvuldig besproken maar van impact op de strategie is (nog) geen sprake.”

Deze quote bevestigt het statement uit de vorige paragraaf: “Ja, we zien met z’n allen de trends wel, maar hoe vertaal ik dat naar mijn eigen situatie?”


Natuurlijk zijn er ook succesverhalen, maar dat is vaak maar een kleine groep. Zowel de ING 2) als het Nederlands Comité voor Ondernemerschap 3) spreken van een ‘kopgroep’ van zo’n 10% van de bedrijven als het gaat over succesvol zijn en hard groeien. Dat betekent dus dat 90% van de MKB-ondernemers in meer of mindere mate moeite heeft met het vertalen van trends naar een uitvoerbare strategie. Als je niet uitkijkt, raak je door een dergelijke constatering je gevoel van euforie al snel weer kwijt.


Waarom is het zo lastig om succesvol een strategie te ontwikkelen en – belangrijker nog – te implementeren?


Wat mij betreft is één van de oorzaken dat er vaak mooie vergezichten worden geschetst, maar geen duidelijke route daarnaartoe. Om nog maar te zwijgen van het maken van keuzes. Welke trend ga je volgen? Waar wordt je echt goed in? Wat past het beste bij de capaciteiten en cultuur van mijn bedrijf? Dat is toch echt het startpunt. Zonder een hardop uitgesproken en duidelijke ambitie weet niemand waar hij aan toe is. Klanten niet. Personeel niet. Investeerders niet. Daar begint het dus mee. Zorg dat iedereen weet waar ie aan toe is en waaraan gewerkt moet worden.


OK, we hebben een strategische richting. En nu?


Er zijn talloze tools, modellen en theorieën beschreven, maar het lijkt erop dat ze niet allemaal even goed helpen met het concreet maken van strategieën. Jacques Pijl 4) doet wat dat betreft een goede duit in het zakje. Ik ben ook gecharmeerd van het werk van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur 5). Het Business Model Canvas en de Waardepropositie Canvas zijn effectieve en bruikbare modellen om kritisch naar je business model te kijken of om nieuwe waardeproposities te ontwikkelen. Onlangs kwam daar de Business Model Portfolio Map bij. Bij bovenstaande voorbeelden mis ik echter iets om inspiratie op te doen. Een hulpmiddel om van signalen uit de markt heel concrete initiatieven te kiezen om op te pakken. Daarom heb ik het Relevantiemodel bedacht.

Het Relevantiemodel dient ervoor om organisaties te helpen bij het kiezen van een richting en de concrete stappen daarnaartoe. Het model bevat acht domeinen waar je als organisatie een volgende stap kunt zetten, afhankelijk van de trend die jij het meest relevant vindt of de behoefte die je bij je klantgroep ontdekt hebt.


8 denkrichtingen voor stategische opties
Het Relevantiemodel

Herken je jouw situatie in dit artikel en wil je meer weten over het Relevantiemodel? Dan kom ik graag in contact met je om de diepte in te gaan, en om te bekijken of we het kunnen inzetten voor jouw organisatie.


En de implementatie dan?


‘Lean and mean’ ingerichte MKB-bedrijven hebben niet altijd iemand over om een project op te starten. Het kan dus prettig zijn als je tijdelijk iemand hebt die met behulp van een pragmatische aanpak en ervaring uit de praktijk de boel concreet maakt en helpt met de implementatie. Gelukkig zie je in de adviesbranche steeds meer mensen die zelf ook met de poten in de klei hebben gestaan en weten hoe het is om iets van de grond te krijgen. Wel zo handig als je de smaak van het concreet worden te pakken hebt. Hoe je weet of je een goeie te pakken hebt? Kwestie van een klik en vertrouwen. Bel me eens op voor een kop koffie en een goed gesprek. Dat is vaak toch de eerste stap op weg naar een veelbelovende toekomst. Succes met ondernemen!



Over mij

Robert van der Cruysen is zelfstandig strategisch adviseur. Hij heeft ruim twintig jaar ervaring in de ICT-sector en de markt voor kapitaalgoederen. In diverse management- en directierollen was hij zowel commercieel als operationeel eindverantwoordelijk en werkte hij aan het opstellen en realiseren van strategieën, reorganisaties, business development, het helpen ontwikkelen van mensen en het lanceren van nieuwe producten en diensten. Inmiddels helpt hij bedrijven om relevant te blijven met zijn eigen adviespraktijk De Strategiestudio. Daarnaast doceert hij aan de HAN waar hij betrokken is bij diverse deeltijdopleidingen. Robert streeft er naar om complexe materie eenvoudig te maken zonder daarbij essentiële zaken uit het oog te verliezen.


Verwijzingen

1) Berenschot Groep B.V. (2019). Berenschot Strategy Trends 2019. Utrecht: Berenschot Groep B.V.

2) ING Economisch Bureau. (2015). MKB 2025, naar een sterker MKB. Amsterdam: ING Economisch Bureau.

3) Nederlands Comité voor Ondernemerschap. (2018). Jaarbericht Staat van het MKB 2018. Den Haag: Nederlands Comité voor Ondernemerschap.

4) Pijl, J. (2017). Strategie = Executie. Alphen aan den Rijn: Vakmedianet.

5) Strategyzer. (2019). www.strategyzer.com

85 weergaven0 opmerkingen
bottom of page